21 de juliol 2016

Caminada popular de Gósol 2016

Cada any, el tercer diumenge de juliol, s'organitza la caminada popular de Gósol. Aquest any ha estat la vint-i-novena edició. El poble de Gósol s'omple de caminadors i, últimament també de corredors, que segueixen l'itinerari marcat passant pels diferents controls. És una bona manera de conèixer el país, trepitjar-lo i viure'n, tot en perfecte harmonia amb el paisatge, els camins i els habitants del poble.
La caminada s'inicia a la plaça de Gósol, on, per unes hores, no s'hi poden aparcar els cotxes que tan sovint l'omplen de gom a gom. El primer control el trobem a la Font de Terrers, amb l'aigua fresca de la font i l'avituallament que, com cada any, ens dóna, entre d'altres, Mn Ramon Anglerill o Mn Tronxo segons el ben recordat Mn Ballarín. L'ascensió continua fins a arribar al Tossal del Castell de Termes on quatre pedres ens indiquen el lloc de l'antic emplaçament d'una torre de guaita, avui del tot derruïda i on podem tenir als nostres peus el petit poblet de Gósol, sota el Pedraforca que
anirem retrobant tot el camí. Seguint per la carena en direcció nord trobem una petita coma que ens baixa fins al coll de Josa i tornem a ascendir per la muntanya de Costafreda i la Ginebreda on trobem el segon control per agafar forces i energia per l'últim tram d'ascensió cap al Coll de Millet i el Pla del Catarro on ens han preparat un esmorzar de botifarra i un
traguet de vi. Tornant enrere, acabem de pujar fins el coll de Tores amb la vista majestuosa del Pedraforca. A partir d'aquest coll de 2000m d'alçada, iniciem la davallada cap a Gósol vorejant el cim de la Ginebreda baixant per un corriol dret i pedregós que ens retorna al coll de Josa de 1630m. Ja som aprop del poble i retrobem el Pedraforca alçant-se altiu per sobre dels prats dallats. Prenem l'antic camí de Josa a Gósol fins al Clot de la Coma i arribem a la plaça del poble després de fer 14Km i un desnivell acumulat de 800m.
El dia ha estat clar i calorós. Hem tingut sort que tot el tram de pujada l'hem fet a les primeres hores i hem deixat la baixada per a les hores en que el sol estavella més.
Hem sigut uns mil dos-cents participants que hem gaudit de la muntanya i de la bona organització de la caminada que any darrere any ens acosta a Gósol.
A l'arribada un record i una "clara" que ens fa passar l'assedegament i de nou cap a Cal Julià, a La Vansa, a descansar a la fresca d'un lledoner en un bonic dia d'estiu.