22 de febrer 2019

Itinerari per les Muntanyes de Vandellòs

Quan s'anomena Vandellòs, sempre es pensa en la Central Nuclear que fumeja constantment. Al contrari, però, hi ha una serralada que acull el petit poble a les seves faldes, les Muntanyes de Tivissa-Vandellòs.
No són muntanyes suaus, ni tant sols muntanyes arrodonides amb gespa com estem acostumats a veure i a caminar pel Pirineu o per altres contrades de Catalunya. Són cims feréstecs, pedregosos, amb pics que es succeeixen un darrere l'altre, amb poca vegetació i amb molta solitud. Són el paisatge adequat per a fer un conte de drama rural o una novel·la amb personatges tan eixuts com les muntanyes o una pel·lícula d'aventurers o exploradors amb els seus ramats.
Aquest ha estat el paisatge d'una magnífica excursió en un dia nebulós i emboirat; tot ha confluït per a que ens sentíssim sols enmig la natura, només amb la companyia d'un nombrós ramat de cabres que no ens han tret l'ull de sobre mentre passàvem pel seu costat: "On deuen anar aquests perduts"? —deuen haver pensat!
Hem deixat el poble de Vandellòs, voltat de muntanyes i hem agafat una carretera estreta, asfaltada al principi —el Camí dels Dedalts— i després transformada en pista, el Camí de Lleriola, tot pujant fins a arribar al Coll de La Basseta on deixem el cotxe, un 4x4 que s'enfila per tot arreu gràcies a la destresa del conductor i organitzador de la sortida.
Comencem un tros del Camí de Lleriola i grimpem pel dret entre rocs no gaire ferms al terra fins a aconseguir el GR192, un caminoi agradable que seguim fins al final.
Passem primer per boscos de pins, bruc que ja va perdent la flor, i forces matolls de garric punxegut i l'ufanós margalló; al cap de poc el camí es torna pedregós fent baixades i pujades que ens obliguen a mirar on posem els peus i els pals per assegurar el pas. Entre rocs i pedres destaca el blau lilós de la flor de la foixarda (Globularia alypum)
No tenen aquest problema les cabres que hem trobat per aquí dalt: de pel llarg, banyes prominents, algunes amb barba, i amb una mirada fixa i atònita cap a nosaltres. Ens han deixat pas tot decantant-se a dreta i esquerra.
Aconseguim el punt de la carena i ens adonem de la grandiositat del paisatge. Agrest, amb boires que cobreixen els cims, que vénen i marxen ràpidament per l'acció del vent.
Carenegem entre rocs i amatents als senyals del GR o a les fites que destaquen poc en aquest rocam; ens sentim corpreses, petites, aclaparades per aquesta majestuositat; el cel gris hi ajuda. En un cantó hi tenim el mar, llenques de miralls de plata que rellueixen sota la negror del cel; a l'altra la immensitat de la natura.
Davant nostre La Tossa de l'Alzina que s'alça com un pic mirant al cel, far i guia dels navegants que llisquen les seves barques de pesca pel davant d'aquestes muntanyes.
Fem un descans ben merescut admirant aquesta terra aspre. La boira que ve i va com un vel fi ens deixa veure, de tant en tant, la silueta de la Tossa. Estem recollits, silenciosos uns minuts, intentant digerir aquesta bellesa especial.
El vent i la fresca ens obliguen a marxar descorrent el camí, satisfets i satisfetes de la caminada feta. Tornem a saltar pedres i baixar barrancs com podem, amb els pals i les mans, relliscant per la tartera que ens torna al Camí de Lleriola. A l'últim tram de pista albirem el cotxe que ja començàvem a enyorar. Ens mirem i ens emportem un bon record d'aquesta sortida amb les ganes de recórrer un altre dia els camins que es veuen per tot arreu.
Un cop a baix al poble, ens arribem fins a Masboquera per dinar en un ambient agradable.
Donem les gràcies al Josep que ens torna cap a casa després d'un dijous passat amb la millor companyia i pensant que les terres del sud, les de Tarragona, guarden molts tresors mereixedors de coneixença.