No, no és una via de carrer
d'un poble qualsevol. Tampoc és una via de tren d'aquelles d'una
companyia estatal que tantes vegades fa que els trens descarrilin.
És, senzillament, un itinerari per terres del Berguedà, de l'Alt
Berguedà, una via enmig de la natura que en els temps que la fusta
anava cara, servia per a transportar-la des dels boscos de Bagà i
Sant Joan de l'Avellanet fins a Guardiola de Berguedà (antigament de
Berga) i des d'allí cap a la serradora.
El
camí, molt agradable de seguir, és una antiga via ferroviària que
es va començar a construir el 1914 promoguda per Tomàs Nicolau i
Prieto propietari de la serradora de Berga. Va estar molts anys en
estat d'abandonament, quan el bosc va anar perdent la capacitat
econòmica i l'ofici de serrador va anar desapareixent de mica en
mica. El 2009 es va recuperar com a camí "turístic" apte
per a tots els caminadors.
És
un camí planer i en lleuger descens que té uns quants al·licients
que el fan especialment recomanable per a una passejada matinal o de
tarda. Podrem transitar per un pont penjat, travessar túnels i,
sobretot, admirar el paisatge i els boscos.
Comença
a l'àrea de lleure de Sant
Joan de l'Avellanet on s'hi accedeix des de la carretera que va
de Bagà a Gisclareny. Abans d'iniciar el camí, cal una visita a
l'església romànica de Sant Joan que forma part de l'inventari de
Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Situada en un entorn envoltat
de muntanyes, amb la boira que es va aixecant en aquest dia d'un
hivern primaveral, és un lloc tranquil on hi podem aparcar els
cotxes. Abans, però, hem de tenir en compte que n'haurem deixat un
altre al final de l'itinerari, ja que la ruta és lineal.
Comencem
en descens per un corriol de bon passar, seguint un barranc a la
nostra esquerra i més enllà baixa paral·lela a nosaltres la
carretera per la qual hem pujat. Dalt la muntanya s'albira la
carretera aèria de Coll de Pal, per la vall, entremig dels arbres
despullats, masies i granges. El dia es va aclarint fins a deixar un
cel blau i una atmosfera neta. Ens acompanya el pi roig, les fulles
de l'herba fetgera i les flors dels avellaners que pengen de les
branques talment arracades de perles grogues; si fóssim nenes, ens
les posaríem penjant de les orelles i aniríem totes cofoies pel
camí.
Al
cap d'una estona ens trobem amb un pont penjat que salva un tall de
muntanya. El pont és llarg i ple d'instruccions de pas que ens
prenem seriosament. Un a un, una darrera l'altra, el seguim fins al
final per goig de fotògrafs tant a la sortida com a l'arribada.
Ningú ha fet un mal pas i anem
endavant
tot parant en uns petits miradors que ens ofereixen la vista de
l'altra banda i del tros de terra blanquinosa i erosionada que anem
passant.
De
seguit veiem l'entrada del primer túnel excavat a la muntanya. El
sòl de color de ciment igual que la muntanya ens ofereix els seus
estrats de roca erosionada que té per barret un bosc esclarissat. El
fangueig ens fa mirar on posem els peus i traiem les llanternes que
ens permetran caminar sense caure ni rascar-nos les mans amb les
parets irregulars.
Dins,
continuem recordant els nostres dies d'infants, quan jugàvem a trens
tot fent el soroll característic de la màquina i del xiulet,
comentem els nostres jocs de carrer i a l'aire lliure i cadascú de
nosaltres es transporta a aquells temps que la mà amb el dit gros
aixecat era una pistola i el salt alternant
els peus, picant-te
el llom i
corrent endavant volia
dir que anaves a cavall.
Al
segon túnel, una mica més llarg, ens fa venir a la ment el tren de
carbó que anava fins a la Pobla, amb aquell fum negre que ens
empassàvem i que ens feia cridar: un túnel per així abaixar de
seguit les finestres i treure els mocadors de roba per tapar-nos el
nas. Ara en diuen el tren dels llacs o dels Pirineus, és turístic i
no fa fum. Encara no he entès del tot el nom que li han posat: no hi
ha gaires llacs al seu recorregut i acaba força abans d'arribar als
Pirineus.
Al
cap d'una estona, ens trobem amb una part de les vies del trenet que
baixava la llenya i la plataforma on s'hi carregaven els troncs per
baixar-los del bosc de Gisclareny fins a Berga. De baixada anava sola
en descens, segurament amb un llenyataire que accionava el fre quan
convenia; de pujada, els "mulos" l'arrossegaven. Tot un
temps i una manera de fer que ha desaparegut als nostres dies
carregats de velocitat i presses, d'immediateses i poca espera, de
màquines i robots, moltes vegades distant de la mesura humana.
Ens
anem acostant a Bagà, vila d'un passat medieval que encara conserva
pels seus carrers estrets i la seva plaça porxada, fidels encara a
Galceran de Pinós i al Rescat de les Donzelles, entrada del Parc
Natural Cadí-Moixeró i mantenint la tradició de la Fia-Faia o
baixada de torxes la Nit de Nadal.
El
corriol acaba a l'àrea de lleure i continuem per un tros de
carretera. De seguida uns pals indicadors ens fan reprendre el camí
cap a l'esquerra per anar baixant cap a Guardiola.
Una
mica abans d'entrar-hi, cal desviar-se per un sender costerut que ens
porta davant del Monestir
de Sant Llorenç prop de Bagà (és el nom oficial encara que
estigui més a prop de Guardiola) Durant molts segles abandonat, s'ha
restaurat amb èxit i ofereix visites durant tot l'any a més dels
festivals de música que s'hi celebren. Una bona cloenda per a un
itinerari ben conservat.
Per
acabar, un bon dinar al Bar Cadí, el de tota la vida, quan els
cotxes i els autocars travessaven per dins de Guardiola i era parada
obligatòria per esmorzar o dinar si pujaves cap al Berguedà. Ara hi
ha un altre túnel, el del Moixeró o mal anomenat Cadí, que no es
travessa amb mulos, que et permet arribar a Andorra o la Cerdanya
d'una manera ràpida, encara que a la baixada les caravanes
s'eternitzin i el peatge faci la mateixa feina que feien els burots.
Ara hi ha una flamant carretera que ja no passa per dins dels pobles
i no cal parar-se.
Ara
hi ha en venda moltes cases.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada