26 de juliol 2023

La família Savalls

Una família que va ser important en els seus temps! Trobareu algun dels seus personatges en els llibres d'història, sobretot i bàsicament, el Coronel Joan Savalls Badeia i el seu cinquè fill el General Francesc Savalls i Massot. Cal que seguiu la història de les guerres carlines. El General, el més conegut; un home de caràcter. Sempre dic que una mica, o molt, tocat per la tramuntana. La família Savalls era de La Pera, un petit poble entre La Bisbal d'Empordà i Púbol. Encara hi ha la masia dempeus i una placa a la façana que el recorda; encara pertany a la família

Francesc Savalls

Per la banda Massot, uns pagesos rics de Darnius, Can Massot, ara casa de turisme rural on sereu molt ben acollits.

Caterina Savalls
I perquè us explico això? Doncs, perquè aquest estiu he aprofitat per acostar-me al cementiri La Caucade de Niça i he visitat la tomba del General, la seva dona Antoniette i els seus fills. Tots ells marquesos d'Alpens, aquest petit poble frontera entre el Berguedà i el Lluçanès, on el general i els carlins van guanyar una batalla important i d'aquí que el rei Carles III conferís el marquesat al Francesc de Paula Savalls Massot i ell, el transferí a la família més propera.

I de què em ve a mi això del General en qüestió?

Doncs el coronel Joan Savalls i Badeia casat amb la Joaquima Massot i Vehí tingueren uns quants fills, entre ells, el general, però també, i aquí surto jo, una pubilla anomenada Caterina Savalls i Massot, que, com que era dona, no és tan famosa com el general i no tinc només que una foto d'ella; res més! La Caterina es va casar amb el Josep Puigrubí, presumiblement de Torelló, que serví al general com a comandant d'un batalló carlí i del que tampoc en trobo res, ni foto! Aquesta parella, la Caterina i el Josep tingueren una filla, la Dolors Puigrubí Savalls que va néixer a Frontó, Occitània, per sobre de Tolosa (com podeu suposar, tots els carlins amb càrrecs s'hagueren d'exiliar i perderen els marquesats; el general mateix acabà els seus dies regentant una tenda de vins a Niça).

Dolors  Puigrubí
Josep Bausà

La Dolors es casà amb el Josep Bausà Vinyes, mestre i director d'escola, ja a Catalunya (ignoro quan tornaren) i tingueren tres fills; el Joan Bausà Puigrubí, l'Enric i la Dolors. Cada fill, per allò del mestre "nacional" i director d'escola nasqué en un lloc diferent: Aiguafreda, Ripollet i Masquefa. Els dos nois marxaren a Mèxic a fer fortuna tot posant una impremta, però tornaren malalts i escurats. El gran el Joan, tingué també tres fills: el Josep, l'Enric i la Dolors Bausà Rabassa, que nasqué a Mèxic i en tornà encara petita amb la mare, la Conxita Rabassa; i aquí arribem a la meva àvia! La Dolors Bausà Rabassa es casà amb el Jaume Fornaguera Devesa, badaloní d'una família que provenien del Maresme. La Dolors i el Jaume tingueren quatre fills, la gran, la Montserrat Fornaguera Bausà, la meva mare! O sigui que ara sí que veieu clar d'on surt la meva fal·lera amb els Savalls.

Joan Bausà
Conxita Rabassa
Jo, que no tinc altra feina, fa anys que em dedico a fer l'arbre genealògic dels Savalls, Bausà, Fornaguera, Devesa, Rabassa, Vinyes, Comas..., però dels que tinc més informació és dels Savalls-Massot i dels Fornaguera, i em sap greu no trobar gairebé res dels altres.

I m'ha agradat veure la tomba del general i la dona i els seus fills encara que siguin com tiets. És curiós que el senyor general els va fer marquesos a tots, consta a la tomba: Antoniette de Savalls d'Alpens, marquesa; Teresa de Savalls de Alpens, Carlos de Savalls de Alpens (Comte(?) també i cavaller de Carlos III, marquès), Jean de Savalls de Alpens(coronel també) Ida de Savalls de Alpens i a més hi ha una Margarita de Savalls i Alpens que, per la data de la mort, penso que devia ser neta.

Dolors Bausà
Jaume Fornaguera

És curiós, també, que no surt enlloc la baronia. El General era Marquès d'Alpens i Baró de Vidrà, però això de baró deu ser menys en l'esglaó dels títols nobiliaris i se'n devia donar de menys.

En una tarda xafogosa, amb un sol que estenallava les pedres i la meva persona, he tingut una plàtica amb el general, però no m'ha sabut dir on havia anat a parar sa germana (a part de donar a llum a Frontó). Haurem d'indagar més per Occitània!

Si teniu ocasió, llegiu sobre les guerres carlines i els seus protagonistes (el general el trobareu per tot arreu; fins i tot va ser durant un període curt, president de la Generalitat de Catalunya, cosa que no recorda quasi ningú). I també us podeu acostar, millor passar-hi com a mínim un cap de setmana, a Darnius, la seva casa materna, amb mobles, encara, de l'època. O féu una volta per la masia Savalls, als afores del petit poble de La Pera; si hi ha un cotxe de Torí, segur que hi ha el descendent de l'hereu, el germà primogènit del Francesc.

Llorenç Comas
Montserrat Fornaguera

Jo, continuaré indagant. Hauria d'anar a Torelló, que hi ha una masia Puigrubí i on se m'hi ajunten també part de la família Comas (que també trobo a Sant Feliu de Pallarols, però sense referències concretes).

Els Fornaguera sí que em surten per tot arreu; és a dir, per tot el Maresme (més concretament a Arenys).

És divertit això de fer l'arbre; ara, entretingut, molt, dubtós també, sobretot quan hi ha cognoms i noms que es van repetint de generació en generació i d'altres que han perdurat en silenci.

JO
Si algú en sap alguna cosa, li agrairé que m'ho digui i es posi en contacte amb mi.

Del General, no cal! Quines històries, oi?

Ara a l'agost, davant un ventilador, amb paciència i una mica d'humor, seguirem investigant altres branques de la família per descobrir històries i anècdotes, que n'hi ha un munt!

Sabeu que un Bausà va venir de Mallorca perquè es va escapar de casa seva i es va "enrolar" en un vaixell del port? Oh, i era de família rica perquè portava una sivella d'or a la sabata! Vés a saber quan i com? I quin?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada